Puberteten: Svett och kroppslukter

2011-07-24 - 20:39:49
Svett och kroppslukter
Svettkötlarna som sitter under armarna börjar fungera. De producerar svett som i sin tur kan orsaka kroppslukt.
Man kan börja svättas mer under puberteten och när man blir äldere. Det är helt normalt. Och det är olika från person till person hur mycket man svättas.
GLÖM INTE BORT ATT DRICKA MYCKET NÄR DU SVETTAS
Ni vet kanske att man svättas för att det är kroppens egna sätt att skylla ner sig. Man har ju ca 37-28 grader i sin kropp. Men när man tränar, rör på sig och blir varm. Så stiger då temeraturen och kör det inte ska bli allt för hög temperatum så svettas man. 
Så det har alltså att göra med hur varm man blir. Och vissa blir varmare fortare och vissa blir inte så varma och då svettas dom inte lika fycket heller.
Jag tillexempel har väldigt lätt för att bli varm, så jag har väldigt lätt för att svettas.
Jag tyckte innan att det var jobbigt.
För på idrotten/gympan i skolan, så är jag typ en av dom flässta mest  licksom vissa svättas inte nått alls typ.
Och det tyckte jag ett tag var ganska pinsamt. Men jag tycker inte det längre för att,
När man tränar så ska man ju träna hårt och då gör det ju inte nått om man bara tvättar/duschar ordentligt sig efteråt.
Duscha alltid efter träningen
Om man svättas mycket så kan man duscha med tvål efter träningen för att hålla sig extra frech och värkligen få bort all älkig lukt och svett.
Och ett tips är att andvända deodorant efter duschen så man känner sig fräch efter täningarna och före.
Att dämpa svättprodoceringen
Om man vill minka att svätas så kan man andvända en antiperspirant.
Skillnaden mellan deodorant och antiperspirant är att,
En antiperspirant förhindrar uppkomsten av svett,
medan en deodorant förstör bakterier och täcker med sin doft obehaglig lukt i armhålan och med oftast hjälp av perfym.




Antiperspiranten jag andvänder är :
Absolut torr
Jag tycker att den funkar väldigt bra och jag svättas inte lika mycket under armarna längre.
OBS!!!
Det står väldigt viktiga instruktioner på den hur man ska andvända den.
TEX
Man ska inte andvända den mer än 1-2 gånger i VECKAN

Kommentera inlägget här:

Ditt Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Visas bara för mig)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0