Pubertet och sånt/ Växa upp

2011-07-21 - 10:47:37
Puberteten börjar när en körtel strax under hjärnan -hypofysen- skickar iväg en singnal till kroppen att det är dax att börja tillvärka ett särskilt ämne.
Ämnet är ett hormon som heter östrogen och det är ansvarigt för de flästa förendringarna du kommer att uppleva. Det är bara kvinnor som har det här speciella hormonet; killar och män har ett anat som ligger bakom deras kroppsliga förändringar.

- Jag brukade oroa mig för att lukta illa, men efter att jag började andvända deodorant varge morgon känner jag min fräsch hella dagen.
Molly 12 år

Och sist men inte minst.
Äntligen kan du gå och köpa bh:ar.
Men det är nog bäst att din mamma
eller en kompis är med så du får rätt storlek första gången.
Kolla även på www.beingbirl.nu där det finns en bra storleksguide!






Dinna hormoner kan även orsaka fett hår & finnar.
Det finns jätte bra tvålar och krämer som kan hjälpa mot finnar.
och håret kan du bara tvätta litte oftare!



Du kommer plötsligt att bli längre.
Du kommer också att märka att
din kropp blir kvinnligare.
Du behöver inte oroa dig för att inte växa
lika snapt som dinna vänner,
ni kommer alla ikapp varandra som småningom.



Kommentera inlägget här:

Ditt Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Visas bara för mig)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0