Puberteten: Mer om vad som händer

2011-07-24 - 22:20:47
Bröst
Dina bröst kommer att växa gradvis.
Sterre del av tiden kommer du nog inte ens att märka att något händer. Oroa dig inte om det ena bröstet är stärre än det andra. De kommer att jämna ut sig när puberteten är över, fast även då är det helt normalt att ena bröstet är lit stärre än det andra.
Kroppens tillväxt
Förutom att du blir längre kommer dina höfter att bli bredare och dina lår och din rumpa kommer att bli lite större.
En vuxen kvinna har mer kroppsfett än en ung tjej men så länge du äter nytigt och rör på dig behöver du inte oroa dig för din vikt.

Kroppshår
Du kommer att börja få hår runt ditt underliv.
Du kommer också att få hår under armarna och på benen.

Finnar
Nästan alla får finnar i ansiktet någon gång under puberteten. Det beror på att din hy kan bli lite oljig under den här perioden. Det särskilda körtlar i huden som blir mer aktiva då och producerar en speciell olja.
Ett tips på att minska dinna finnar är att andvända en scrub morgon och kväll.


Jag andvänder denna :

Clearasil Ultra Deep Pore Treatment Scrub

Jag tycker att den funkar kanon.
Min hy är inte lika fet och finnarna försviner efter kanske 3 tvättar.
Och min hy blir JÄTTE len.
Håret
Du kanske vill tvätta håret lite oftare eftersom det kan bli fetare.
Mens
Att börja få mens är nog den största förendringen man upplever under puberteten. Mens är inget man behöver oroa sig för- Det är kroppens sätt att säga att allt fungerar som det ska.
Fast det kan komma som en överraskning när man får sin första mens.
Men det är så för dom flästa så oroa dig inte.

Jag kommer skriva mer om mens senare i bloggen

Postat av: Matilda

Jag ska köpa den där krämen du hade där, jag såg den ju också på din video på youtube. Verkar funka ganska bra. Jag är 13 år och mina bröst växer ingenting jag blir ledsen för alla vill väl ha lite ändå. Vad ska jag göra? Du kanske har ett bra tips?

2011-11-04 - 16:29:45

Kommentera inlägget här:

Ditt Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Visas bara för mig)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0