Lisseberg

2011-05-08 - 12:04:53
hej allesamans !

Igår då som sagt så var jag på liseberg och det var jätte kul, jag åkte allt förutom barn karuselerna.
tex. Balder , Kanonen, Lisebergsbanan, Spinrock, och  Hanghai. Jag kommer lägga up en bild på dom saker som jag tyckte var roligast och skriva litte om dom också så här kommer det
http://liseberg.se/hem/Nojesparken/Attraktioner/Balder/

Balder har flera gånger röstats fram till "Världens bästa berg- och dalbana i trä" av internationella experter. Ta en tur så förstår du varför!

åkturen börjar i en hisnande 70-gradersbacke, 36 meter upp i luften, fortsätter över höga berg och djupa dalar i mer än en kilometer, innan den sedan avslutas med en enorm längtan att börja om igen.


http://liseberg.se/sv/hem/Nojesparken/Attraktioner/Kanonen/

 

Kanonen är en synnerligen explosiv berg- och dalbana. Tåget skjuts ut ur stationen likt en kanonkula och når sin toppfart på två sekunder.

Efter 90 graders stigning sitter man på toppen av en 24 meter hög puckel. Ett ögonblick eller så. Sedan bär det av 90 grader rakt ner. Och då är det verkligen rakt ner! Mot vattnet. Tåget rusar vidare och man flyger över en puckel som gör att man lättar från sätet och tappar andan för en sekund. Sedan är det dags för nästa prövning: en 20 meter hög loop. Efter ett antal överdoserade kurvor dundrar tåget in i en 360 graders heartroll, vilket innebär att rälsen vrider sig ett varv runt sin egen axel. 1 minut och 13 sekunder efter startskottet stannar tåget återigen på perrongen och man kan andas ut. Sedan är det bara att ge sig på det igen.
http://liseberg.se/sv/hem/Nojesparken/Attraktioner/HangHigh/

Hanghai är en av dom nyaste åkattraktionerna. Attraktionen består av en 15,5 meter hög rälsvagga där passagerarna är placerade på en roterande platta. Attraktionen har plats för 40 personer samtidigt och har en kapacitet på 900 passagerare/timme. Välkommen för ett provåk!

http://liseberg.se/sv/hem/Nojesparken/Attraktioner/FlumeRide/
flumride
28 stockar kan surfa fram samtidigt och varje stock har plats för 4 vuxna eller 5 barn. Banan
är 610 meter lång och har en topphastighet
på 60 km/h.
http://liseberg.se/sv/hem/Nojesparken/Attraktioner/SpinRock/

I SpinRock åker du framåt, bakåt, uppåt, neråt och runt. Adrenalinet flödar, magen pirrar, hjärnan växlar mellan skräck och förtjusning. Efteråt känns benen som gelé och en överväldigande lyckokänsla över att ha överlevt sköljer genom kroppen.
http://liseberg.se/sv/hem/Nojesparken/Attraktioner/Lisebergbanan/

Det här en av Europas högsta bergbanor. 5 tåg kan köras samtidigt med plats för 110 gäster. Den är specialdesignad för Liseberg.


Jag kunde inte filma och ta kort både för att jag glömde och man kan inte åka och filma samtidigt , man kanske hadde kunat filma när man åker parishjulet men jag åkte aldrig det för när jag skulle det så skulle vi åka hem:(
menjag tog litte kort på vägen utt

här kommer dom



Hej då /Hanna

ps. det är en ny "karusel" på liseberg för i år den heter atmos fear , den åkte alla uttom jag och robergs tjej hanna, så vi gick och åkte lisebergsbanan i slället, och sen sat vi på en mur och pratade och vänta för dom stod i kö i 35 minuter och som tur är så var det nästan ingen kö alls på dom andra "banorn"

Men nu så ska jag gå och ducha så sen vi sen

pps, jag skrev några inlägg när vi var i vargerg så jag ska bara ladda upp dom så sen ska jag dicha hehe:)

SEZ
Postat av: valleria

fin bloggdesign :)

2011-06-28 - 23:33:39
URL: http://valleriaabdallah.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Ditt Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Visas bara för mig)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0